Al ple municipal de l’octubre, el grup municipal d’AraCaldes conjutament amb el PSC van presentar una moció sobre la mobilitat escolar sostenible. No obstant, aquesta moció havia estat retirada en el ple d’octubre, donat que els grups d’ERC i Junts van valorar que el seu contingut era massa ambiciós, i per tant, consideraven que no era viable el seu desenvolupament.

Tanmateix, des d’araCaldes considerem que tot i que part del text ha quedat retallat, el text conté encara elements que ens permeten millorar en aquest sentit.

El contingut de la moció ha estat el següent.

El transport és un dels factors que contribueixen més significativament en el canvi climàtic per l’emissió de gasos que provoquen l’efecte hivernacle. Està demostrat que els gasos que emeten els vehicles de combustió al voltant de les escoles afecten negativament a la salut dels infants.

Recentment, la Societat Catalana de Pediatria ha elaborat un decàleg de mesures per uns entorns segurs i saludables. S’adjunta el decàleg elaborat per la Societat Catalana de Pediatria com a annex d’aquesta moció.

La distribució de la trama urbana específica del nostre municipi fa que una part de la població escolar estigui disseminada per barris interurbans i és per aquest motiu que cal millorar els accessos fins el nucli urbà mitjançant vies, actualment no garantides de manera segura, d’accés segur a peu o en bicicleta. Per a aquesta part de la població, la principal alternativa a part del vehicle particular és el transport escolar. Segons dades del Consell Comarcal, menys del 3% dels alumnes de la comarca tenen cobertura de transport escolar. La legislació actual no considera que les administracions públiques municipals estiguin obligades a oferir aquest servei, de fet la legislació preveu que únicament tenen dret a transport escolar gratuït els alumnes que s’escolaritzen en un municipi diferent al seu. Històricament Caldes comptava amb dues línies no obligatòries unides a les dues primeres escoles públiques que van existir a Caldes -unes línies cofinançades per les famílies- estan en permanent amenaça de ser retirades, i un cop tancades, ja no existeix la possibilitat de tornar-les a recuperar. Hauria de ser una prioritat de les Administracions públiques vetllar per oferir polítiques que promoguin la disminució de l’ús dels vehicles no sostenibles, especialment en entorns escolars, tant pels beneficis personals que impliquen els hàbits de desplaçament actiu sobre la salut i benestar individual, com també per salut pública. El 2024 es començarà a treballar el Pla de Mobilitat Sostenible on s’avaluarà entre d’altres l’actual mobilitat als centres educatius i centres educació post-obligatòria, per tal d’identificar les necessitats específiques de cada centre i promoure activitats relacionades amb la mobilitat activa i sostenible.

Es tindran en compte els resultats de les dues marxes exploratòries realitzades durant el primer semestre del 2023 per l’elaboració de propostes de millora de la seguretat urbana amb perspectiva de gènere. Caldes de Montbui ja compta amb un pla d’acció per l’energia sostenible i el clima (PAC/PAESC) on ja es recullen moltes accions per la mobilitat sostenible, i que calen implementar com per exemple el punt MOB-6 “Millorar la mobilitat i seguretat a l’entorn de les escoles per facilitar els desplaçaments sostenibles” o el punt MOB-8 “ Definir i implantar una estratègia de la bicicleta i la micromobilitat de Caldes”.

Per tot l’exposat i perquè és important i estratègic prioritzar la mobilitat sostenible en tots els entorns del municipi, es proposen els següents acords per tal que siguin aprovats pel Ple Municipal.

Resolució


Per tot això la Comissió Informativa de les matèries de competència de Ple de l’Ajuntament, emet
la moció següent:

  1. Iniciar el debat entre els membres del Consell Escolar Municipal envers la mobilitat escolar sostenible i promoure la creació d’una comissió de treball específica. I fomentar la discussió d’aquest tema als consells escolars dels centres educatius
  2. Incloure en el nou Pla de mobilitat un capítol específic sobre la mobilitat escolar i escolar post-obligatòria sostenible. Per la redacció d’aquests apartats es comptarà amb les aportacions i la participació del Consell Escolar Municipal i la possible comissió de treball que s’hagi pogut derivar d’aquest.
  3. Promoure campanyes de conscienciació, des de l’Ajuntament, comunitat educativa, entitats locals i la Policia Local, per tal d’afavorir la mobilitat activa d’una forma autònoma i segura, així com promoure l’ús del transport públic i el transport escolar.
  4. Oficialitzar la sol·licitud al Consell Comarcal del Vallès Oriental perquè demani l’autorització als serveis Territorials de la Generalitat de Catalunya, d’incloure a la línia històrica de transport escolar a l’escola El Farell, una parada davant de l’Escola Montbui per tal d’optimitzar aquest recurs al màxim. Estudiant i avaluant la millor manera de finançar el sobrecost que pugui derivar d’aquesta modificació del servei.
  5. Estudiar igualment amb el Consell Comarcal la viabilitat de la creació d’una nova línia de transport escolar no obligatori que cobreixi els centres escolars del sud del municipi amb un cofinançament entre Ajuntament i famílies de cada comunitat escolar.