Conferències divulgatives.
A càrrec de Joaquim Solé Vilanova
El 30 de novembre de 2023 l’economista i catedràtic de finances públiques de la Universitat de Barcelona, Joaquim Solé Vilanova, va fer una sessió divulgativa sobre els impostos, o, com prefereix anomenar-ho, contribucions dels ciutadans a les finances públiques.
Un dels principals objectius de la sessió era fer divulgació i formació, i per aquest motiu, compartim aquí el resum dels temes que es van tractar a la sessió. Aquest resum ha estat elaborat per Joaquim Solé Vilanova:
Per què tenim sector públic?
- Per prestar béns i serveis als ciutadans i a les empreses:
- Béns públics purs: defensa, policia, etc
- Béns amb externalitats positives (serveis que generen beneficis a tercers): educació bàsica i professional i universitària, vacunes, protecció medi ambient.
- Per redistribuir entre rics i pobres (conjuntament amb els impostos)
- Garantir un mínim de serveis essencials a tothom: educació, sanitat, justícia, etc
- Garantir serveis als pobres: serveis socials, habitatge, ajuts econòmics, etc.
- Per estabilitzar l’economia:
- Controlar la inflació
- Equilibrar la balança de pagaments (comercial, financera, etc)
- Estimular el creixement econòmic
- Per intervenir sobre la producció o consum privat
- Regular els mercats per garantir la competència: controlar els monopolis
- Moderar la producció o consum, amb objectius ecològics o sanitaris: envasos plàstic o begudes ensucrades
Quins serveis es presten al sector públic?
- Seguretat social, sanitat, educació, serveis socials, habitatge
- Defensa, policia i justícia
- Vies de comunicació i transport
- Cultura, esports, etc
- Serveis municipals: enllumenat, neteja viària, recollida i tractament de residus, clavegueram
Com s’estructura el sector públic?
- Model de govern unitari: un únic poder central
- Model de govern federal: dos nivells sobirans de poder (i el govern local supeditat al poder regional).
- Model descentralitzat o autonòmic: un poder sobirà, que es pot descentralitzar, però també retreure’s.
Com s’estructura el finançament en el sector públic?
- Govern central: impostos; taxes i preus, residualment.
- Governs autonòmics: impostos; participació en impostos estatals; impostos propis; transferències o subvencions del govern central; i taxes i preus, residualment.
- Governs municipals: impostos, transferències i subvencions; i taxes i preus, de forma notable.
Poder polític i impostos
- Distinció prèvia:
- Poder regular un impost:
- poder per crear i definir les bases d’un impost,
- poder per regular els tipus de gravamen,
- poder per establir deduccions o bonificacions
- Poder per apropiar-se i gastar els ingressos impositius
- Poder per administrar (liquidar, recaptar i inspeccionar) un impost
- Poder regular un impost:
- Què dona poder polític?
- Crear o regular un impost en major o menor grau
- Regular un impost de gran recaptació, i amb creixement automàtic
- Regular un impost de gran impacte redistributiu
- Disposar de subvencions incondicionades, amb llibertat per gastar
- Tenir poder per demanar préstecs i endeutar-se
Com ha de ser un finançament just?
- Alternatives:
- Un sistema on tothom contribueixi igual: taxes del mateix valor en xifres absolutes
- Un sistema on tothom contribueixi pel que rep, com a usuari de determinats serveis: taxes i preus segons el nivell de consum individual o familiar.
- Un sistema on tothom contribueix fent el mateix sacrifici econòmic, en relació a la seva renda (i riquesa): impostos.
- Els sistemes b) i c) són combinables i compatibles: taxes i preus amb bonificacions segons renda.
Per què tenen tanta mala fama els impostos?
- Perquè no associem prou els impostos amb el finançament dels serveis públics
- Perquè utilitzem la paraula “impost” (com els jueus anomenaven els tributs dels dominadors romans) i no la de “contribucions” (que els jueus anomenaven els tributs per finançar els seus serveis a Judea).
- Perquè es magnifiquen les ineficiències de la despesa pública o la corrupció, o es creu que no s’hi posa prou mesures per corregir-ho.
- Perquè el que paguem en cada impost no té cap relació ni dona drets individuals per a cada servei: el que paguem depèn del que guanyem, consumim o posseïm, però no depèn del que tenim dret a rebre en educació, sanitat, serveis socials, etc. (Aquesta relació només existeix en les taxes i preus per serveis).
- Perquè els poders econòmics influeixen en els mitjans al seu favor, és a dir en la crítica constant de les imperfeccions dels impostos.
- Perquè no es fa prou pedagogia:
- No s’explica de forma planera la bondat dels impostos: el perquè serveixen
- No s’explica l’elevat cost dels serveis públics, que requereixen molts impostos. (S’ha perdut la factura que es donava, a tall d’informació, al sortir d’una intervenció a l’hospital).
- No s’explica que, de mitjana, el 35% dels nostres ingressos se’n van en impostos. I per les classes mitjanes representa entre el 40 i 50%.
- Si paguem en IRPF: 30% >> de 100€ en restem 30, i queden 70€ per consumir.
- Si paguem IVA: 20% >> de 70€ en restem 14, i queden 56€ per comprar productes.
- Si, a més, paguem impostos especials sobre gasolina, tabac, alcohol i electricitat: segurament 5€ més se’n van en impostos i ens queden 50€, o menys, per consumir (o estalviar!)
- No s’explica el sentit d’existir d’impostos impopulars: impost sobre successions i donacions, Impost sobre Patrimoni i Plusvàlua. (Deixem que ho expliquin els gestors i assessors fiscals que volen quedar bé amb els seus clients i diuen pestes dels impostos, als despatxos i a la premsa).
- S’eliminen alegrement tarifes dels peatges i del transport públic (com si hi hagués barra lliure!) i es perd recaptació i es creen desigualtats, i no s’explica el per què, ni quina solució de futur s’adoptarà.
El paper de les administracions municipals
- La prestació i el finançament de serveis a nivell municipal permet visualitzar-ho i entendre-ho tot molt més:
- Es veu el comportament dels polítics locals, que sovint coneixem de tota la vida
- Es veu la qualitat i quantitat dels serveis prestats a les famílies i veïns
- Permet entendre les diferents formes de finançament, basades en l’IBI, i en les taxes i preus
- Permet entendre les bonificacions que es puguin fer als impostos, a les taxes i als preus
- Cal pedagogia. Com fer-la?
- Fer pedagogia als Plens i retransmetre’ls.
- Explicar cada any de forma planera per escrit els impostos i les taxes i els seus canvis. Tothom té dret a rebre amb el màxim detall a casa (no només els que no domicilien l’impost) els detalls i càlculs de l’IBI.
- Explicar les bonificacions a que es pot tenir dret en impostos com l’IBI o en taxes i preus pels serveis municipals
- Com exercici de comprensió, relacionar determinades despeses amb els impostos que paga tothom. Per exemple, el cost de l’enllumenat (o l’escola de música, o les subvencions a les entitats esportives i les entitats culturals) representa el X% de l’IBI que es paga al municipi.
Reflexions finals
- L’Administració municipal és com l’administració d’una gran família: si no hi ha ingressos no hi pot haver despeses; i no es pot estirar més el braç que la màniga.
- Els polítics locals i els empleats públics haurien de vetllar i gestionar els ingressos dels impostos com si fossin les contribucions dels amics, que confien a un de la colla perquè administri els diners amb molta cura i amb sentit d’estalvi. Cal que siguin transparents, ja que això els ajudarà a ser honestos.